Op weg naar Senegal, Afrika

Hoelang duurt de vlucht van België naar Senegal, Dakar?

Vanuit België vlieg je op 5 uur en 30 minuten naar Dakar, dat is een uurtje meer dan naar Tenerife, en bijna in dezelfde richting.

Het uurverschil is 1 uur in de winter, 2 uur in de zomer (UT of Universal Time).

De gunstigste reistijd is van november tot juni.

Tip: Reis naar Senegal om de mooie natuurreservaten te ontdekken, te vissen, of te genieten van de sterren

 

Is de luchthaven van Dakar modern?

We landen op de nieuwe luchthaven van Dakar, op 20 km van de hoofdstad.

De luchthaven bevindt zich naast het dorp Diass, en heet voluit ‘Blaise Diagne International Airport’.

De opening was oorspronkelijk voorzien in 2011. Door allerlei perikelen werd de opening wel 5 keer opgeschoven en werd de luchthaven voor de eerste keer voor regulier vliegverkeer gebruikt in december 2017.

 
autostrade in Senegal nabij Dakar

Het Senegalees avontuur begint net buiten de luchthaven

 

Je mag een avontuurlijke en ontspannende reis naar een tropische omgeving in Senegal verwachten. Vanaf de luchthaven begint het avontuur al…

Mits vooraf afgesproken met het hotel, wacht een chauffeur je op aan de luchthaven. Anders praat je met de ontelbare chauffeurs die klaar staan om je te vervoeren. Je mag best stevig onderhandelen over de prijs. Naar Saly bvb. (45 minuten rijden) betaal je tussen 15000 en 25000 CFA (23 tot 38 €). Meestal spreekt je chauffeur Frans, Wolof (de lokale Senegalese taal) of een beetje Engels.

 

Kruiers – bagage dragen

 

Als mensen een service zoals bagage dragen aanbieden, best niet op ingaan. ‘Non, merci’ of in de lokale taal : ‘dédet, djeredjef’ zeggen is meestal voldoende. Bij aandringen kan je er ‘bai nou’ aan toevoegen, wat betekent ‘laat ons gerust’.

Als je er toch op ingaat, vraag vooraf wat het kost. Anders is veel niet genoeg. Een equivalent van max. 2 € (1300 CFA)  is echt OK. Weet dat 5000 CFA een gemiddeld dagloon betekent.

Best afrekenen met de kruiers aan je transportwagen. Opgelet voor de profiteurs op de luchthavenparking die even snel ‘meehelpen’ om je bagage in de auto te stoppen. Die willen ook weeral betaald worden. Dat mag, maar hoeft zeker niet. Je bagage inladen is de taak van je chauffeur!

 

Senegal doorkruisen – een avontuur op zich

 

Nadat je de luchthaven hebt verlaten, rij je langs verschillende dorpen op weg naar Saly. Je passeert de dorpen Sindia en Nguekokh waar je snel in het Senegalese leven geworpen wordt, dat zich bijna volledig op straat afspeelt.

Vele kleine kraampjes (‘boutiques’) aan de kant van de weg functioneren als winkels waar je zowat alles kan kopen.

Het is wel mogelijk dat de chauffeur kiest om langs de autostrade te rijden. Dit gaat wat sneller, maar kost ook geld.

 

 

Voorrangsregels in Senegal

In feite mag het niet gezegd worden, want de voorrangsregels op de straat zijn officieel zoals in Europa, maar in Senegal geldt het principe ‘de grootste heeft voorrang’. Als voetganger ben je dus best voorzichtig.

 

De volgende ochtend…

 
Uitgerust vertrek je voor een lange  (3 a 4 uur + eventuele stops) maar avontuurlijke rit langs de Route Nationale (N1), waar tientallen dorpen langs de weg liggen. Meestal zie je kleine moskeëen, en af en toe ook wel een kerkje.
Je kiest voor een privétaxi (ongeveer 85000 CFA want ze moeten heen en weer rijden) of het openbaar vervoer.
Het openbaar vervoer is goedkoop maar behoorlijk onconfortabel. De meerdere ritten van stad tot stad doe je in overvolle busjes. Je bagage moet ook nog regelmatig overgeladen worden.
 

We kunnen tijdens de rit de ogen flink de kost geven. Soms geeft een vertraging of opstopping in de buurt van de stad je de kans om het lokale leven te observeren. Soms komen verkoopsters of kinderen op je af als de wagen (bijna) stil staat.

Vaak verkopen ze allemaal hetzelfde (zoals fruit, water, noten of één of ander product) en zijn ze elkaars concurrent.

Dit leidt niet tot conflicten maar soms tot een overbevolking rond de wagen…

 

Winkeltjes

Let ook op de ‘boutiques’, dit zijn Senegalese winkeltjes aan de kant van de weg(en) , barakjes waar je werkelijk alles kan kopen.

 

De wegkwaliteit

De N1 die we volgen tot in Fatick, is van aanvaardbare kwaliteit.

Na Fatick kiest de chauffeur vaak voor de brug van Foundiougne. Deze is in 2022 opengegaan en is vrij indrukwekkend, als grootste brug van Senegal.

Als je door Kaolack rijdt kan het behoorlijk druk zijn en de drukte kost wat tijd.

De hoofdweg naar Toubacouta (enkel baanvak, in beide richtingen geasfalteerd, rijdt vlot.

De wegen vanaf het dorp Toubacouta bestaan uit verharde rode zandweg (piste).

 

De weg naar het dorp Missirah (11 km) is berijdbaar met wat ‘oneffenheden’.

Op je heenweg doorkruis je 4 kleine dorpen…

 

Het laatste stuk, bijna op bestemming

 

De wat hobbelige weg van Toubacouta naar het broussedorp Missirah duurt een goed half uur.

Zonder twijfel zie je hier apen en vaak ook eekhoorntjes, en in de lucht arenden en valken.

 

We doorkruisen eerst Bani en passeren we bijna zonder het te merken Sourou.

 

Enkele minuten later zijn we door Dassilame Serere gereden wat je weet omdat je een kleine rivier (een uitloper van de mangrovewaters – soms met amper water) oversteekt.

 

Als laatste dorp voor Missirah maken we kennis met Nema Ba, een klein vissersdorp.

 

Daarna nog enkele kilometers een hobbelig stuk en we zien links van de weg de blauw-witte triomfboog van de middelbare school (lyceum) van Missirah die ons welkom heet in het dorp.

 

Nog enkele minuten scheiden ons dan nog van de vakantiebestemming, vlak naast een veel bezochte toeristische attractie: de heilige (in het animisme) Fromager Millenaire, een reuzengrote kapokboom van naar schatting 900 jaar oud, met een omtrek van 34 meter!

De inwoners noemen hem de ‘Bantamba’, wat ook de naam is van ons restaurant.

 

Op de kaart zie je dat het dorp aan – ingeklemd zit tussen het immens groot natuurgebied van de Saloumdelta (links) en het Fathalareservaat met verschillende wilde dierensoorten (rechts).

 

Les Fromagers’ bevindt zich ten zuidwesten van het dorp, achter de grote kapokboom.